Vragen? 016 17000 10
Om u een helder beeld te verschaffen hoe de organisatie Bork is ontstaan, hoe deze organisatie denkt en waar de organisatie naar streeft is het zinvol u duidelijk te maken waar ons gedachtegoed vandaan komt. Wij presenteren u dan ook….
Zo worden de oudgedienden onder de IT-bedrijven ook wel aangeduid.
John Patterson, oprichter van NCR
1971
Het gedachtegoed van Bork is een direct terug te herleiden naar een Amerikaans bedrijf en meer specifiek één persoon die de wereld het Cash Register bracht; John Patterson met zijn bedrijf NCR, ofwel The National Cash Register Company.
De oprichter van NCR, de Amerikaan John Patterson (13 december 1844 – 7 mei 1922) werkte aan het einde van de 19e eeuw op de boerderij van zijn vader in de buurt van Dayton, Ohio, USA. Patterson merkt dan dat de controle op verkoopadministratie te wensen overlaat en schaft twee net uitgebrachte gemechaniseerde kasregisters aan. Hij is zo onder de indruk van de verbeterde resultaten dat hij in 1884 deze leverancier overneemt. De naam National Manufacturing Company verandert Patterson in The National Cash Register (NCR) Company. NCR wordt de maker van ‘s werelds eerste mechanische kasregisters.
Samen met zijn broer Frank bouwt John NCR in korte tijd uit tot een bloeiende leverancier van kantoormachines. Hij laat zich kennen als een verlicht despoot: Patterson heeft oog voor het welzijn van zijn medewerkers, maar voor wie niet goed presteert is hij onverbiddelijk: eruit! Op het terrein van de personeels-voorzieningen geldt hij als een wegbereider: hij zorgt voor lunchvoorzieningen en bedrijfsgezondheidszorg, regelt personeelstripjes en verspreidt al in 1891 een personeelsblad (The Factory News). Bovendien laat hij fabrieken bouwen waar het daglicht kan binnendringen en ramen open kunnen. Ook op verkoopgebied verricht hij baanbrekend werk: de voormalige verkoper van zuivelproducten onderkent het belang van foldermateriaal en verkooptrainingen. Patterson wordt historisch beschouwd als: “The father of American Salesmanship”.
In 1898 start een jongeman genaamd Thomas Watson (17 februari 1874 – 19 juni 1956) als verkoper van kasregisters bij NCR voor de regio Buffalo. Hij werkte zich in 15 jaar op tot algemeen verkoopdirecteur. In 1914 verlaat hij NCR om in 1915 te worden benoemd als President van de CTR Company, die haar naam later veranderde in IBM. Watson redde IBM van de ondergang en maakte het een wereldmerk. Om deze reden wordt hij gezien als de oprichter van IBM.
Watson is ook degene die, tijdens zijn tijd bij NCR, de kreet THINK introduceerde. Hij moedigde iedereen in de organisatie aan om met je hoofd en niet met je voeten te werken. Overal in het bedrijf Hingen borden met het woord THINK. Deze naam vindt je ook vooral terug in de oud-producten van IBM, zoals de ThinkPad.
De Apple-slogan "Think different", die voor het eerst werd gebruikt in 1997, wordt algemeen aanvaard als een reactie op IBM's THINK.
Thomas J. Watson, oprichter van IBM
IBM THINK-sign
In 1911 verkoopt NCR zijn miljoenste kassa. In de jaren daarna breidt het bedrijf het assortiment uit met onder meer tel- en typemachines en postverwerkingsapparaten. Na de Tweede Wereldoorlog treedt NCR de automatiseringswereld binnen met de overname van Computer Research Corporation (1952). Samen met General Electric ontwikkelt het bedrijf in 1957 de eerste mainframecomputer (NCR 304). Daarna bekwaamt NCR zich verder in de ontwikkeling van zware computersystemen. In de jaren tachtig maakt het zijn systemen geschikt voor de open Unix-wereld. In dezelfde tijd bouwt NCR de eerste zelfbedieningsterminals voor gelduitgifte en - op vliegvelden - voor het inchecken en het printen van tickets en instappassen.
Guus Drukker, algemeen directeur NCR Nederland, vertelt dat het Amerikaanse bedrijf al in 1885 de eerste activiteiten in ons land ontplooit.
"De NV is 75 jaar geleden in Amsterdam opgericht". Hij twijfelt of er nog resten uit de begintijd terug te vinden zijn in de huidige bedrijfscultuur. "Wellicht het enthousiasme van de medewerkers en het geloof in het bedrijf. De mouwen opstropen zou je nog een typisch NCR-trekje kunnen noemen. Maar het is moeilijk na zoveel jaar een vergelijking te maken."
Peter Brokken, oprichter van Bork
In 1969 startte de Nederlander Peter Brokken (Tilburg, 16 november 1944) als verkoper bij NCR Nederland NV. Tegelijk met hem startten 38 andere verkopers bij NCR. Na een trainingsperiode van enkele weken bleken slechts 4 verkopers geschikt. Peter Brokken was één daarvan. Peter Brokken leerde de ‘selling techniques’ en werkte 14 jaar zeer succesvol onder de NCR-vlag om op 7 februari 1983 het bedrijf Bork op te richten. Bork is een extract uit de naam Brokken.
Bork hield zich initieel bezig met het verkopen van kasregisters, zelfs ook die van NCR, maar breidde haar assortiment in de loop der jaren uit met PC’s netwerken, maar vooral softwareoplossingen voor kantoor, horeca en retail. Bork opereerde in de jaren ‘80 en ‘90 veelal regionaal.
Bork bleef in de loop der jaren vasthouden aan haar roots en zonen Pim Brokken(Tilburg, 1971) en Rob Brokken (Tilburg, 1977) betraden in de jaren ’90 het strijdperk.
Een horecabedrijf is aan de voorkant een gezellige huiskamer en een plek om het leven te vieren, maar aan de achterkant is het machine, goed onder controle, zoals een McDonald’s.
Pim Brokken, Bork
In 2005 nemen Pim en Rob het familiebedrijf over van hun ouders.
Jeroen van Dijk met zijn DINO-examen in 2007
Pim Brokken (11 oktober 1971) verzorgde van 1992 tot 2001 de sales en support voor het CULI Horeca Management Systeem voor MS-DOS, dat door en in samenwerking met het bedrijf Softaca uit Amsterdam werd ontwikkeld. Deze softwareoplossing bracht naast vele tevreden relaties ook regelmatig storingen. Pim Brokken werd zich er jaar na jaar steeds meer van bewust dat helaas in Nederland, ook bij de concurrentie, geen echte vooruitstrevende bedrijven bestonden die voor de Horeca de echte goede oplossing konden bieden.
Ook Rob Brokken (8 oktober 1977) kwam eind jaren 90 het familiebedrijf versterken en de broers besloten samen een plan te maken voor de toekomst van Bork. Hij besloot in 1999 op zoek te gaan naar ’s wereld meest innovatieve horeca oplossing als eerste stap voor een transformatie van Bork. In zijn beleving kon Bork een landelijk technologieleider worden, die (met het juiste product) een geleidelijke evolutie teweeg zou moeten kunnen brengen.
Na anderhalf jaar (eind 2001) werd deze oplossing dan ook gevonden. Na diverse contacten met onder meer Amerikaanse, Canadese en Australische bedrijven werd de oplossing veel dichterbij gevonden; in België. Het product heette DINO en was een grote sprong voorwaarts in Point of Sale-technologie voor de horeca.
Bork werd vanaf mei 2002 de eerste internationale partner van DINO. Bork breidt nu direct haar marktgebied uit en start een landelijke introductiecampagne. DINO blijkt een enorm succes en na 2 jaar werken in Nederland al ruim 3000 mensen dagelijks met de horecasystemen van Bork.
De DINO-software was in de basis al ontworpen voor grote ketens en Bork besloot een plan te maken om ook de grotere horeca-ketens welkom te heten in de Bork familie. Dit plan werkte heel goed uit en Bork bedient op dit moment zo’n 40 grote ketens van haar oplossingen. Ketens als De Beren, Debuut, Meyer Beheer, Fletcher Hotels, Zusje, Humphreys, Rodeo, RCN vakantieparken en nog vele anderen sloten zich bij Bork aan.
DINO werd groot in Nederland, werd marktleider in België en een grote speler in Frankrijk. En ook in Zweden werd DINO rond 2010 marktleider. DINO werd in 2015 opgevolgd door DOMINO. DOMINO software had alle features van de DINO software en werd gebouwd in een nieuw moderne ontwikkelomgeving en biedt Bork de mogelijkheid om met veel meer partijen te koppelen.
In 2023 werken meer dan in Nederland meer dan 1.000 horecabedrijven met de Domino-oplossing en wereldwijd meer dan 8.000.
Gerben de Jong (Fletcher Hotels) en Pim Brokken sluiten de Fletcher deal in 2009
Khalid Oubaha en Pim Brokken sluiten de KO Company deal in 2020
QSR management, waaronder Jennifer Karpinsky, VP of Business Development, uit USA met Pim en Niels van Bork op rondtoer in Rotterdam (2022)
Bork had sterk de behoefte om ook de beste oplossing om een keuken te automatiseren toe te voegen aan haar assortiment. In 2016 werd Bork partner van QSR Automations. QSR is een bedrijf uit Louisville, Kentucky USA en is wereldwijd marktleider in kitchen automation. Bork re-brand dit product als Bork Kitchen Connect en in 2023 zijn ruim 300 keukens door Bork geautomatiseerd. Bork is hiermee de snelst groeiende en grootste partner van QSR in Europa.
In 2014 kwam Bork in contact met Adyen uit Amsterdam. Adyen, opgericht in 2006, was op dat moment al een grote speler in internet-betaalverkeer en had al klanten als eBay en Amazon. Adyen had echter nog geen betaalterminals en vroeg aan Bork om met hen samen te werken bij de eerste introductie van Betaalterminals. Bork heeft hier Ja op gezegd en heeft als allereerste partner van Adyen het partner platform.
Bork heeft veel tijd en moeite gestoken in het maken van een ultieme betaaloplossing en is onder meer mede-bedenker van de fooi-functie die in alle Adyen-apparaten is geïntegreerd. In samenwerking met Trivec en Adyen ontwikkelde Bork een oplossing waarbij in 1 apparaat de mobiele kassa en de betaalterminal is geïntegreerd.
De uitrol van Adyen/BORKPAY startte pas vrij laat omdat het totale ontwikkeltraject enorm veel tijd in beslag heeft genomen, maar in januari 2023 werd de eerste mijlpaal van 1000 uitstaande betaalterminals bereikt.
In 2022 sluit Bork een samenwerking met het Finse Yonoton. Yonoton is een startup die een oplossing biedt voor grote cateraars, pretparken, zorginstellingen en sportclubs/stadions en richt zich vooral op de end-user experience en apps. Steeds meer gaan consumenten direct zelf bestellen en willen dat overal en altijd. Yonoton heeft in de Nordics al grote klanten zoals Sodexo en Compass Group.